söndag 21 februari 2010

Vi lärare borde dela med oss mer


Frågan ställdes om varför lärare tenderar att hålla inne med det pedagogiska digitala material de producerar. Ja, om det är sant så är jag säkert en av de hopplösa lärarna. Jag kan i stressen surfa in på lektion.se för att se om jag kan hitta ett uppslag som passar just det jag skall göra om 5 minuter... och sen blir det inget återkast. Riktigt dumt, javisst. För jag är verkligen den som tycker vi ska dela med oss.
För min del finns det två orsaker till att jag ännu ej lagt upp något material på t ex lektion.se. Mycket av det jag sätter ihop av uppgifter till elever är redan "stulet" material från alla håll och kanter, men min egen blandning. Jag kan ju inte lägga ut sådant som inte är mitt och skriva under att det är mitt. Därtill har jag dekorerat mina uppgifter med allehanda copyrigh-klassade bilder, så jag skulle behöva bearbeta dem rejält före en allmän publicering, och då skulle de bli riktigt sterila och tråkiga.
Sen tror jag självförtroendet bakom mina egna uppgifter inte är tillräckligt bra, så det tar emot. Det skulle ju dock kunna bli bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar