söndag 14 februari 2010

Dela och finna bilder


Nu kan jag föreslå för mina elever var de kan hitta precis rätt bild som skulle beskriva deras arbete på bästa sätt. Samtidigt kan jag berätta att man alltid måste ta reda på om bilden får användas till det de tänkt. Hur man hänvisar till bildernas upphovsman var dock lite knepigare. Gör jag rätt när jag hänvisar så här? Bilden ovan föreställer Eskilstuna och finns på www.flickr.com eller

Min egen flickr-sida skapades nu i natt. Där finns ännu ingen bild på skolan, vilket jag får vara så god och tillföra vid tillfälle.

3 kommentarer:

  1. Jag vet inte så noga heller hur det fungerar med bilder, men jag har fått för mig att man inte bara ska hänvisa, utan också ska ha fått tillstånd att låna bilden. Men det är kanske någon annan som vet mer?

    SvaraRadera
  2. Tillstånd att använda en del av mina bilder på Flickr ger jag via licenstypen: "Attribution-NonCommercial-ShareAlike Creative Commons", som var ett av de olika licensförslagen i Flickr. Det lär innebära att andra kan kopiera, använda och förändra min bild med icke komersiella syften under förutsättning att de anger mig som upphovsman, vilket väl är mitt användarnamn på Flickr antar jag eller adressen till min sida där? Detta är ännu lite oklart för mig.
    De som använder mina bilder måste licensera sitt verk efter samma licenstyp som jag hade gett bilderna från början.

    SvaraRadera