tisdag 2 februari 2010


Din skola har väl ett avtal med Urkund?
Urkund hjälper dig som lärare att se hur mycket eleven sannolikt skrivit själv och vad som kommer från andra källor i ett digitalt arbete.
Jag använder det ibland när jag efterfrågat elevernas egna åsikter eller kommentarer eller när de skall träna på att använda källor korrekt med referenser. Om man är med i Urkund får man en mailadress dit eleverna eller du själv mailar in elevernas alster och tillbaka får du en rapport som beskriver likheten med andra källor och vilka de är.
Jag tror mig ha läst någonstans (och förutsätter dessutom) att denna kurs nyttjar tjänsten för de arbeten vi skickar in.
Själv har jag inte kommit till avsnittet i kursen som behandlar källor. Där finns kanske detta med Urkund med. Det här var mest ett spontant tips-infall eftersom jag just satt och läste urkundsrapporter på några av mina elevers arbeten.

1 kommentar:

  1. Vi har Euphorus... Samma typ av tjänst. Jag tycker det är väldigt bra! Vi skickar in allt eftersom den inte bara träffar mot nätet utan också mot tidigare inskickade arbeten (precis som Urkund)... Så nu går det inte "köpa" ett arbete av en äldre kamrat eller ett äldre syskon (om nu lärare kör samma inlämningsuppgift år från år vilket nog händer ganska ofta)... Eleverna laddar upp sina arbeten i vår lärplattform (Fronter) och så går de sedan från plattformen vidare till Euphorus. Hur smidigt som helst!

    SvaraRadera