söndag 24 januari 2010

Ljudberättelse

Jag hade en VABdag hemma med 5-åringen nu i veckan. Han hade gett sig den på att han minsann också skulle skriva en berättelse på mammas dator precis som en av hans äldre systrar höll på med till och från, och eftersom hon ju var i skolan så fick han lite mer utrymme vilket skulle göra det hela möjligt. Jag föreslog då att han i stället kunde tala in sin berättelse (Audacity - jag sparar i mp3-format) men det kunde han inte alls tänka sig. Så han fick skriva. Han sa vad han ville ha fått skrivet, jag pekade på varje bokstav och tangent som behövde användas på tangentbordet och han fick nog ihop över tre meningar innan jag upprepade förslaget om att i stället TALA in berättelsen. Han nappade!
Resultatet blev två delar av berättelsen som sammanlagt var 20 minuter och huvudpersonen var ju givetvis Blixten McQueen. En av filerna var under 10 MB, så den mailade vi iväg till kusinerna. Pojkens stolthet över sitt verk och glädjen över att få spela upp det för pappa när han sen kom hem gick inte att ta miste på.
Audacity kom jag i kontakt med och fick lära mig via PIM
http://pim.skolverket.se/Default.aspx?epslanguage=EN
eftersom jag i jobbet behövde läsa in en del material för en elev som var synsvag.
Programmet jag spelar in med heter alltså Audacity och är gratis:
http://pim.skolverket.se/xp/information/om_pim/programvaror_i_pim/audacity/

1 kommentar: