lördag 17 april 2010

Fildelning och livslångt lärande


Jag tycker fildelning är endast positivt så länge det är lagligt. Och om man delar så får man ut mer av det! Frågan är bara hur.
Nu har skolledningen på min skola nosat upp Microsofts "Innovativa Skolprogrammet", och det vore intressant att höra om någon bloggläsare har något att berätta om det.
Kurs- och bloggaktivitet har för min del fått stå tillbaka den senaste tiden. I stället har desto mer hänt inom skolans Comeniusprojekt, i vilket jag är involverad. Elever och lärare från Rinmangymnasiet har träffat sina partnerskolor i Österrike. Livslångt lärande - JA!

2 kommentarer:

  1. :) det där med fildelning var riktigt kul! Har ni engagerat er i Microsofts skolprogram? När jag läser om det verkar det imponerande, men tyvärr har vi inte sökt så jag kan inte tillföra något här.

    Intressant med ert Comeniusprojekt. Krävs det att man måste samarbeta med 5 skolor i olika länder? Vi har haft ett eget utbyte med en skola i Serbien, men betalat själva inte via Comenius. Viktigt med internationellt utbyte!

    Lycka till, Anders

    SvaraRadera
  2. Det finns olika typer av Comeniusprojekt. Vi har ett s k multilateralt. Om jag minns rätt var det ett minimikrav på 4 medverkande skolor. Att man i ansökningsprocessen är fler än det är viktigt, eftersom någon skola kanske hoppar av eller inte får sin del godkänd, och då faller resten av projektet. Inom ramen för Comenius finns bilaterala projekt, då räcker det med två skolor.

    SvaraRadera