onsdag 10 mars 2010

Socialt länkskafferi


Att kunna samla och även dela med sig av bokmärken (länkar) på nätet är en nätkultur som jag inte tidigare kommit i kontakt med, men som jag förstått har en del användingsområden efter att ha skaffat ett konto på bokmärkestjänsten Delicious, en del av Yahoo. Att slippa förlora sina inlagda favoriter på jobbets dator då den måste ominstalleras är inte så dumt. Via internet kan jag nu alltid ha tillgång till mina bokmärken oavsett vilken dator jag är vid. De bokmärken som kräver inloggning lät jag vara privata och visas inte för andra.
När jag sökte bland de taggar som andra angett för sina bokmärken fann jag bland annat denna sajt för simulationer online, framför allt inom biologi, fysik och kemi. Sökning i Delicious ger mig förmodligen lite annat sökresultat och andra länkar än om jag skulle sökt via en vanlig sökmotor, bland annat tack vare taggningen, vilket är en tidsvinst när man är ute efter något speciellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar