onsdag 3 mars 2010

Insikt - ännu mer besöksstatistik i Youtube

Jag använder redan filmer från youtube i min undervisning. Det är nästan så att man under vissa kursmoment får hålla igen så att inte eleverna tror man fastnat.
Min favorit hittade jag ju givetvis inte nu, men den här är nästan lika bra. Det är en animation över hur det ser ut inne i cellen då den skall dela sig. Med lite musik tycker jag mitosen blir riktigt spännande! Inom mitt ämne, biologi, har jag kunnat hitta många bra filmer som hjälper till att beskriva detaljer i ämnet. Den här filmen förklarar hur man med hjälp av ett stäktträd analyserar på vilket sätt som en sjukdom eller en egenskap ärvs.
Fördelen med Youtube är att materialet är offentligt och lätt att nå för alla utan speciella inloggningar. Visst, sen finns det ju en massa goja också, men jag ser inte det som ett problem för undervisningen. Det är mer ett problem för individen.
Det skulle naturligtvis vara spännande att låta elever producera egna filmer i undervisningen. Min erfaranhet hittills gör mig dock alltid skeptisk och jag avråder oftast elever när de vill göra en film. Mycket av uppgiftens innehåll och syfte tappar i kvalitet p g a att för mycket tid och kraft läggs på det prakiska och det tekniska.
Så har jag då också skaffat ett youtube-konto och laddat upp en film.

Filmen tog nästan en timme att ladda upp och minst lika lång tid för att bearbetas. Men det skall bli kul att se om mitt flitiga taggande av filmen kan få upp besöksstatistiken. Jag tog wikipedia till hjälp så att jag kunde skriva in flera olika ord på olika språk som anknöt till filmen.
I Youtube kan man klicka på "insikt" till sina egna objekt som man har lagt upp. Där finns mer detaljerad information om vilka som tittar på mina videoklipp och var de kommer från. Det skall bli kul att följa upp.

2 kommentarer:

  1. Tack för tips på användbara filmer i biologi. Ibland är det svårt att hitta rätt i youtube djungeln. vad gäller egna filmer tror jag att man kan minska tiden för bearbetning och uppladdningen på sikt genom att utvecklingen av programvaror hela tiden uppdateras. Jag och min kollega gjorde själva en film och hon använde sig av Moviemaker live som är lite enklare är Moviemaker. Jag planerar att låta mina elever i NkA filma exkursionerna och sedan redovisa filmerna inför klassen. Tanken är att de ska kommentera filmerna med manus pålagt i efterhand precis som det brukar vara på naturfilmer.

    SvaraRadera
  2. Intressant. Delge gärna resultatet med filmerna på bloggen eller via kursens forum om eleverna vill.
    Min "nya" jobbdator orkar inte med vanliga MovieMaker. Jag prövade häromsisten, oj, vad den blev trött.

    SvaraRadera