onsdag 20 januari 2010

Förtroendetiden online?

Dagens studenter är simultanexperter och förväntar sig snabba svar online, vilket skolan så småningom nog måste försöka bemöta. Därför kan man ju undra om en ännu mer reglerad arbetstid för oss lärare kommer att vara det bästa för att förbättra undervisningen. Vilka resurser behövs då för att kunna förändra skolan så att den hänger med i utvecklingen och funkar bättre för eleverna?

Vi måste ha avtal, styrdokument, lokaler och scheman som underlättar för en förändrad undervisning, inte bara mer pengar.

tisdag 19 januari 2010

Dagens studenter och skolans styrdokument


Jag avundas inte politiker och de på skolverket som skall besluta om och försöka få ihop styrdokument som skall tala om hur skolan skall se ut. Styrdokument borde få hanteras som färskvara med ett förutbestämt "bäst-före"-datum. Det känns nästan som om de hinner härskna innan de slutligen blir våra verktyg efter att ha gått igenom alla turer mellan regeringarna och sedan alla remissinstanser.
Skolan, liksom resten av världen är dynamisk. Det har den väl alltid varit, men man påstår att den är mer dynamisk nu än någonsin.
Tycker du att skolans styrdokument är anpassade för dagens studenter och den utveckling inom samhället som internet och IKT ger?
Hur skall vi i framtiden mäta, jämföra och referera till uppnådd kunskap hos eleverna och studenterna i de betyg vi sätter? Gör vi det på ett bra sätt idag?

söndag 17 januari 2010

Web 2.0 - demokrati och förtroende

Internet i går, idag och i framtiden har jag nu ängat mig åt, d v s förkovrat mig inom web 2.0 på KTH-kursen om informations- och kommunikationsteknik.
Linux och den öppna källkoden som förmedlas med förtroende till de som är kompetenta att göra förbättringar, ser jag som ett tidigt och bra exempel på vad som menas med web 2.0. Att ge främmande människor förtroendet att ta del av ditt material på internet, och att själv ha obegränsad tillgång till det mesta, prövar ditt och andras förtroende.
Att ha god internet-etik är väl numera en del av de demokratiska värderingarna som vi måste ta till oss.