Jag har visserligen inte kommit till avsnittet om lärmiljöer eller lärplattformar i kursen, men denna artikel var intressant och tänkvärd. Artikeln är från 2008.
Skolor är väl inte den kundgrupp som kan betala de allra dyraste lösningarna och det kanske är en av förklaringarna till att lärplattformar inte alltid kan tillmötesgå den pedagogiska verksamhetens krav. Eller kan de?
Entreprenörer i alarmism
-
Det har kommit en ny bok om skärmtid, som jag har fått frågor om. Jag har
inte läst den, men det hindrar inte mig från att kommentera den. Precis som
att j...
7 månader sedan
Intressant artikel! Jämförelsen med en schweizisk armékniv är tänkvärd. Sista meningen om att skolan är "en heterogen miljö som spretar åt alla håll" (och det måste den få vara!) gör ju att man måste kunna ta till det verktyg som passar bäst i varje situation. Ett "digitalt idkort" för att (enkelt och snabbt) hämta lämpliga verktyg - ja så vill vi ha det!
SvaraRaderaTack för att du påminde mig om denna artikel. Där står även följande:
SvaraRadera"I de flesta andra europeiska länder är medvetenheten och viljan av att satsa på IT i skolan större än här, menar han. I grannländerna Danmark och Norge tas statliga initiativ, och i Storbritannien har man sedan flera år tillbaka tagit ett samlat nationellt grepp på frågan. De statliga initiativen visar inte bara att IT i skolan är ett prioriterat område, utan gör det också möjligt att lösa större,övergripande frågor."
Varför har inte Sverige en nationell strategi? Varför har den svenska regeringen inte tagit ett nationellt grepp om denna fråga? Hur länge ska dessa stora skillnader få fortsätta finnas, det drabbar våra barns (och indirekt även vår) framtid?
Margareta
Ja, och vad beror det på? Rädsla och okunskap kanske till viss del. Kommunaliseringen av skolan och finansieringsproblematiken har säkert också ett finger med i spelet.
SvaraRadera